Dr. Jablonkay István: A solymári rózsalakodalmak.
(1979)
A
rózsalakodalom
A rózsalakodalom hagyománya közel száz évvel ezelőtt keletkezett. Nem népi eredetű, mint annyi más, a gainai leányvásár, mohácsi busójárás, vagy a balatonfelvidéki szüreti, vagy alföldi arató ünnepélyek, ezt gróf Karácsonyi Guidó, Solymár, Vörösvár, Szentíván földesura alapította és fia gróf Karácsonyi Jenő évtizedeken át, egészen az első világháborúig fenntartotta.
Rudolf trónörökös és Stefánia főhercegnő házasságkötésének
emlékére, két évvel az esemény után alapítványt tett, amelynek kamatait, évente
előbb 600, később 1000 koronát ajándékozott annak a tisztességes hajadonnak,
akit az erényjutalomra az elöljáróság és arra kijelölt bizottság érdemesnek
tartott. Sokszor sorsolás döntötte el a több, egyformán érdemes leány között
azt, hogy ki is részesüljön az erény-díjban. A Solymáron kezdődött rózsalány
esküvő háromévenként ismétlődött meg Solymáron, míg a közbeeső két évben Vörösváron
és Szentívánon zajlott le hasonló látványos, ünnepélyes keretek között.
Az ünnepségnek két része, a rózsalány megkoronázása
és a rózsalány esküvője szorosan kapcsolódott egymáshoz, egy egyházi szertartás
keretei között. A nagymise végén került sor a rózsakorona megáldására, majd
a nászanya, az alapító gróf által erre felkért úriasszony,
A rózsalakodalom bár nem a solymári népszokásból
fejlődött ki, de a lakosok hamar elfogadták és a későbbiekben meggyökeresedett
az ünnepelni szerető solymári nép körében. Az eltelt három évtized alatt a
Solymáron 1882-ben kezdődött rózsalány ünnep utoljára 1912-ben ismétlődött
meg, igy Solymáron 11 rózsakoszorúzás és esküvő volt. Az ünnepségek mindenkor
fényes külsőségek között zajlottak le és az előkelő vendégsereg meghívásáról
maga a hagyományalapító gróf gondoskodott. Vörösváron 1913.-ban tartották
a 11. - ik rózsakoszorúzást és lakodalmat.
A solymári rózsalány koronázásáról korabeli
feljegyzésekből tudjuk, hogy igen nagy érdeklődés kísérte a látványos ünnepséget,
és a fővárosból és a környező falvakból is igen sok kiránduló, látványosság
kedvelő ember látogatott el Solymárra ezen a napon. Pedig Solymárt ebben az
időben csak fogaton lehetett elérni, mert a vasútvonalat csak a század utolsó
évében építették meg, igy akinek nem tellett fogatra, gyalogosan érkezett
a szomszéd községekből, és ilyen is akadt szép számmal.
A Bécsi út felől érkező vendégeket már a község
határában fogadta (a Szarvas csárdánál) a fehér pikézubbonyos, piros vállszalagos
legényekből álló lovas bandérium, élén a szolgabíróval, aki nyeregből üdvözölte
a nászanyát, az alapító grófot és a hintósoron érkező vendégeket. A község
szélén felállított figyelő az üdvözlés alatt elsütögette a közelben földbeásott
mozsárágyukat, ezzel is fokozva az üdvözlés ünnepélyességét.
Ezután megindult a menet a falu felé, elől
a lovasbandériummal, majd az azt követő kocsisorral. A következő állomás a
község szélén álló diadalkapunál volt. Itt a község jegyzője köszöntötte a
nászasszonyt, a kíséretében érkezett gróffal, és fényes kíséretükkel együtt.
A diadalkapu zöld gallyakkal, nemzetiszínű zászlókkal és „Isten hozta vendégeinket”
felirattal fogadta az érkezőket. Ez a mai Takarékszövetkezet táján állt. Innen
a vendégek a közeli „helység házába” mentek, ahol rendbe hozták poros ruházatukat,
illetőleg a hölgyvendégek átöltöztek. A diadalkaputól a vendégeket a tanácsházáig,
majd onnan a menyasszony házáig, és végül a templomig kísérte menet és vissza
a lakodalom színhelyére, a solymári egyik fúvószenekar, szolgáltatva vidám
hangulatot keltő verkli muzsikát; ahogy egy korabeli szemtanú újságíró nevezte,
pántlikás, rozmaringos kalapokkal és ruhájukon jelvényekkel díszesen.
Amerre a menet haladt, a Solymáron már úrnapi
körmeneteknél is alkalmazott zöldgally díszítéssel, és mesterséges sövénnyel
dekorálták az útvonalat egész a templomig, a házak ormára pedig nemzeti zászlókat
tűztek, a nagyobb pompa kedvéért. A tanácsház előtt gyülekező fehérruhás iskolás
lányok nagy csoportja párosával, nagyság szerint gondosan elrendezve, elől
a legkisebbek, hátrább az egyre nagyobbak, képezték a menet élét, míg a sor
mellett fehér zubbonyos pántlikás, rozmaringos vőfélyek, kezükben pántlikával
díszített talpas borosüvegekkel, vidám „ hijjuzva” (itt, ott egy rövid időre
beugorva abba a házba, amelyben kifelé nyíló külső ajtaja mögé rejtőző, díszlövést
adó puskás volt, hogy megitassa az ősi hagyomány szerint a jó savanyú solymári
borral ) haladtak.
A falu népe már korán talpon volt ezen a nevezetes
napon, és teljes ünneplőbe öltözve várta a díszes fogatsor megérkezését. Többségük
a házak előtt állt, de a jegyző, bíró és a képviselő testület teljes számban,
sok helybeli érdeklődő kíséretében a tanácsházánál várta az érkezőket, majd
a menetben a nászasszonyt vivő, libériás kocsis hajtotta, díszes grófi, címeres
landauer hintó után gyalog menő grófot és más előkelőségeket követve, a menyasszony
házához vonultak. Itt volt a falu apraja, nagyja, a más utcabeliek, amerre
nem vonult a menet. Itt várta a mátkapár a grófot és a nászanyát, valamint
a kíséretüket. Itt tolongott az a sok
226
budapesti és vidéki érdeklődő, aki szemtanú
akart lenni a Magyarországon első ízben megtartott rózsakoronázáson és esküvőn.
A menyasszony házának
belső szobájában várakozó mátkapárhoz a gróf intézett rövid beszédet, emlékeztetve
a rózsalakodalom hagyományának kapcsolódását a trónörökös pár esküvőjéhez,
majd bemutatta a jegyespárt a nászasszony tisztét betöltő Erdődyné grófnőnek.
Ezután elindult a menet. Az élen a lovas bandérium tagjai ficánkolódtak paripáikkal,
utánuk következtek a fehér ruhába öltözött iskolás koszorús lányok, majd a
felnőtt hajadonok. Ezután következett a díszes hintó, amelyben a nászanya
grófnő mellett a menyasszony foglalt helyet. Velük szemben két fehérruhás
nyoszolyólány ült. A hintót itt is gyalog követte a gróf és a másik násznagy
a vőlegénnyel, majd utánuk a meghívottak. Falubeliek és más érdeklődők, kirándulók.
A hosszú menet a templomig feldíszített utcán vonult, majd a házaik előtt
állók is csatlakoztak a menethez.
A templom előtt az első rózsaesküvő alkalmából,
a járás összes papjai díszes ornátusban várták az akkori Magyarország három
bíboros érsekének egyikét, Dr Hajnald Lajost, aki lovas bandériumtól kisérve
mozsárágyúzás és harangzúgás közepette érkezett a templom elé. Őt köszöntötte
Glázer József plébános, majd rövid ceremónia után a bíborossal az élen a násznép
bevonult a már zsúfolásig megtelt templomba. Előbb Glázer plébános mondott
ünnepi nagymisét és szentbeszédet, amely után megáldotta az oltárra tett rózsakoronát,
és utána átnyújtotta a nászanyának, aki a szentélyben felállított baldachinos
trónuson ült, jobbján a rózsalánnyal, baloldalán az egyik fehérruhás mirtuszkoszorús
nyoszolyólánnyal.
A grófnő ezután
az eléje térdelő rózsalányt megkoronázta, és az megkoronázott fővel állt vőlegényével
a szentélyben az oltár elé, miközben az orgonán halk prelúdiumot játszott
Róth József akkori kántor. Ekkor kelt fel a díszes ornátusú bíboros érsek
a szemben felállított másik trónusról, és megkezdte az esketési szertartást.
Az esküvő alatt is, mint ahogy a mise közben a környező községek kántoraiból
alakult énekkar énekelt. A szertartás közben a bíboros beszédet intézett a
jegyespárhoz, intve őket arra, hogy az erények igazi jutalmukat a mennyben
nyerik el.
A szertartás után a fiatal pár, a gróf, a
bíborossal és nászasszony grófnővel a menyasszony házához hajtatott, ahol
a fiatal párt és az örömszülőket az az azóta sem ismétlődő megtiszteltetés
érte, hogy a bíboros, a gróf és grófnő legyen az ünnepi ebédnél vendége a
földműves családnak. Ötűknek az örömszülők szolgálták fel az ebédet, amely
bizonnyal oly választékosan készült, hogy a magas vendégek ízlésének is megfelelt.
A násznép ez alatt, szintén régi hagyomány
szerint az udvaron felállított lombsátor alatt ette a finom lakodalmi ebédet,
amelyhez szórakoztató zenét a helybeli fúvószenekar szolgáltatott. A gróf
meghívott vendégei részére a tűzvész után épített új katolikus iskolában,
egyik tanteremben teríttetett mintegy 30 személy részére, igy többen nem jutottak
helyhez a meghívottak közül. Az első rózsalakodalom napját, borzalmas porvihart
keltő szélrohamok zavarták meg, mind a násznép felvonulását, mind pedig a
lombsátor alatt folyó ebédet és táncmulatságot. Korabeli szemtanú feljegyzése
szerint azonban a solymári nép nyilván már hozzáedződött az ilyen viharos
napokhoz és nem igen zavartatta magát, és ha a templom mellett tartandó délutáni
népünnepély el is maradt, az enapi solymári vásárt megtartották. Az első rózsalakodalom
megtartására a trónörököspár esküvőjének második évfordulóján, 1882. május
10-én került sor. Az első rózsalány Thaller Borbála, férje pedig Milbich Mihály,
mindketten földmives családok gyermekei.
A következő lakodalomra
1885-ben került sor. Ez már külsőségeiben valamivel egyszerűbb volt, a vendégsereg
kisebb, és az alispán násznagy szerepét a szolgabíró töltötte be. Az első
esetben, a templomban átadott erénydíj összege 1000 korona volt, a másodikon
már csak 600 korona, a nászanya a másodikon Matyók Bencéné, a szolgabíró felesége
volt Erdődyné grófnő helyett. Az esketést végző Glázer József plébános volt.
Az 1885. május 10-